Як поновити втрачені документи, що були видані на території інших країн (свідоцтво про народження, шлюб, розірвання шлюбу, смерть)?
Куди звертатись, якщо загубили свідоцтво про народження, шлюб, розірвання шлюбу, смерть? Відповідь здається очевидною, - звертатися потрібно до органу, який їх видав, тобто до відділу державної реєстрації актів цивільного стану або до суду (за рішенням суду про розірвання шлюбу).
Але що робити, якщо втрачений документ був виданий на території іншої країни? Це питання є актуальним, зважаючи на нашу історію. Так, за часів існування радянського союзу – міграція населення з однієї республіки в іншу була масовим явищем (наприклад, для проходження військової служби, відрядження на роботу, переселення для освоєння нових територій).
Витребування громадянами України документів щодо фактів реєстрації актів цивільного стану, що відбулися на території інших держав відбувається на підставі міжнародних договорів в межах правової допомоги в цивільних справах.
Коли міжнародне право не застосовується
Слід наголосити, що тимчасово окуповані території Автономної Республіки Крим, Донецької та Луганської областей є територією України. Тому, за правилами звичайної логіки, будь-які документи видані окупаційною владою є незаконні та недійсні, проте судова практика пішла іншим шляхом. Наприклад, згідно правового висновку, викладеного Верховним Судом у постанові від 31.10.2019 у справі № 711/10426/16-а, документи, видані окупаційною владою, повинні визнаватися, якщо їх невизнання веде за собою серйозні порушення або обмеження прав громадян. Для відновлення втрачених документів, які були видані органами реєстрації, що зараз знаходяться на непідконтрольних територіях – необхідно звернутись до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану на території України. Працівник відділу проводить пошук та перевірку актового запису цивільного стану за даними Державного реєстру, і якщо такий актовий запис є, то видає свідоцтво повторно. Якщо в реєстрі відсутні відомості про потрібний актовий запис (таке можливо у разі якщо відомості про актовий запис не встигли ввести в електронний реєстр у зв’язку з початком окупації), то для відновлення свідоцтва потрібно буде отримати рішення суду про встановлення відповідного факту. На підставі рішення суду відділ реєстрації актів цивільного стану поновлює актовий запис та видає свідоцтво повторно.
За правилами українського законодавства підлягають відновленню і документи про факти реєстрації актів цивільного стану відносно громадян України, коли така реєстрація відбулась в консульських установах України в іноземних державах. Актові записи цивільного стану, складені в консульських установах передаються на зберігання до одного з районних відділів державної реєстрації актів цивільного стану у м. Києві, але звернутися за отриманням документа повторно можна до будь-якого відділу реєстрації актів цивільного стану на території України.
Поновлення документів
Отже, отримання повторно документа про факт реєстрації актів цивільного стану в іноземній державі можливе в межах надання правової допомоги у цивільних та кримінальних справах та чітко регламентується відповідними міжнародними договорами.
Процедура може бути різна, залежно від того, з якої країни потрібно витребувати документ. Поділимо умовно на три групи:
1. Відносини з державами-членами СНД. Порядок відносин між цими країнами регулюється Конвенцією про правову допомогу та правові відносини в цивільних, сімейних та кримінальних справах, підписаної у м. Мінську 22 січня 1993 року (далі - Конвенція) та Протоколом до неї, що схвалений 28 березня 1997року у Москві (далі - Протокол). З аналізу норм цих документів, щоб отримати повторно загублений документ громадянин може:
- звернутися із заявою про надання правової допомоги до відділу реєстрації актів цивільного стану на території України (процедура передбачає багато етапів, що стосуються перевірки та пересилання документа і відповідно займає багато часу – від декількох місяців до року);
- надіслати безпосереднє звернення до того органу, що зареєстрував акт цивільного стану. Для цього необхідно знайти адресу цього органу та його повну назву (такі дані є у вільному доступі в мережі Інтернет), сформулювати заяву російською мовою, обов’язково в тексті заяви прописати, що звертаєтесь на підставі Конвенції, зазначаєте який документ просите надіслати та вказуєте адресу найближчого відділу реєстрації актів цивільного стану. Річ у тім, що витребуваний документ не надсилають на домашню адресу, а лише на адресу компетентного органу, де ви його і зможете забрати. Тому в тексті заяви необхідно написати усі ваші контактні дані та прикріпити копію паспорту.
Варіант безпосереднього звернення є значно швидшим у виконанні, але потребує грамотного складення заяви, тому якщо вирішили обрати такий варіант – слід звернутись до кваліфікованого спеціаліста (юриста, адвоката), який допоможе в її складенні.
Крім того, потрібно враховувати, що для деяких країн-членів СНД - Конвенція діє без урахування Протоколу. З деякими країнами (Республіка Молдова, Республіка Грузія, Республіка Узбекистан паралельно з конвенцією Україна підписала відповідні двосторонні міжнародні договори, що встановлюють неоднаковий порядок отримання правової допомоги).
2. Відносини з країнами Балтії – регулюються двосторонніми договорами про правову допомогу та правові відносини в цивільних, сімейних та кримінальних справах. Теж передбачають можливість безпосереднього звернення або через компетентні органи.
3. Відносини з іншими іноземними державами регулюються відповідними договорами, якщо вони укладені. Якщо між Україною і іноземною державою не укладено відповідного договору – то витребування документа з такої країни є неможливим.
Отже, відновити втрачені документи, що були видані на території інших країн є цілком реально. Проте, ця процедура передбачає врахування багатьох нюансів та застосування різних правил міжнародних договорів, залежно від того, з якої держави буде витребовуватись документ.
Началось заседание Пленума ВСУ. Рассматривается вопрос о регламенте
...
Обсуждаемая новость: